Μελετώντας το βιβλίο Κατήχηση και βάπτιση των ενηλίκων που είναι το 6ο στην σειρά Θεωρία και πράξη των εκδόσεων της ᾽Αποστολικής Διακονίας της ᾽Εκκλησίας της Ελλάδος, παρατηρούμε ότι συμβάλλει κατά πολύ στην ποιμαντική διακονία των προσερχομένων στην ᾽Ορθόδοξη ᾽Εκκλησία. Στις ημέρες μας πολλοί, απογοητευμένοι από άλλες θρησκείες και θεωρίες η και από την αθεΐα, ζητούν να βαπτισθούν και να γίνουν μέλη της ᾽Ορθόδοξης ᾽Εκκλησίας. Είναι επίσης χρήσιμο βοήθημα και για τούς ήδη βαπτισθέντες, δηλαδή, για κάθε πιστό μέλος της ᾽Εκκλησίας.
Το έργο της κατηχήσεως πρέπει να γίνεται με υπευθυνότητα και σοβαρότητα, χωρίς εκκοσμίκευση και αδιακρισία διότι είναι ευλογημένη διακονία.
᾽Από τον πρώτο καιρό της ιδρύσεώς της η ᾽Εκκλησία προετοίμαζε πολύ κάποιον που ήθελε να γίνη μέλος της. Η κατήχηση ήταν μια πορεία προς την κάθαρση, ώστε κεκαθαρμένος ο άνθρωπος να βαπτισθή και να γίνη ναός του Παναγίου Πνεύματος.
Αναλύονται οι απαραίτητες προϋποθέσεις που πρέπει να συντρέχουν και στις ημέρες μας, ώστε να γίνεται η κατήχηοη με ορθόδοξο τρόπο και να είναι σωστή. Βασική προϋπόθεση για την σωοτή κατήχηση θεωρεί ο συγγραφέας την ύπαρξη πεπειραμένου κατηχητή που να μπορή να προσαρμόζη κάθε φορά τον λόγο, ανάλογα με τις απαιτήσεις και τα ενδιαφέροντα του κατηχουμένου. ᾽Επίσης απαραίτητη προϋπόθεση είναι η σύνδεση της κατηχήσεως με την λατρεία, τα Μυστήρια και την άσκηση γιατί διαφορετικά θα είναι εγκεφαλική και θεωρητική. Είναι επίσης πολύ καλό να συνδεθή ο κατηχούμενος με μια εκκλησιαστική κοινότητα, δηλαδή, με μια ᾽Ενορία η ένα Μοναστήρι για να γνωρίση ότι η ᾽Ορθόδοξη ᾽Εκκλησία είναι πνευματική θεραπευτική κοινότητα μέσα στην οποία θεραπεύονται οι ψυχικές ασθένειες των ανθρώπων.
Ο αναγνώστης μπορεί να μελετήοη ένα γενικό πλαίσιο κατηχητικών ομιλιών που παρουσιάζει ο συγγραφέας και δείχνει πως μπορεί να ασκηθή μια σύγχρονη Κατήχηση σε όσους θέλουν να βαπτισθούν. Γινεται ανάλυση του Συμβόλου της Πιστεως. Τιθενται ερωτήσεις και απαντήσεις που αναφέρονται στα βασικά και κεντρικά σημεία της ορθοδόξου πίστεως και ζωής και έχουν σκοπό την εμπέδωοη των γνώσεων που διδάχθηκαν οι κατηχούμενοι.
Γράφοντας για την τελετή του μυστηρίου του Βαπτίσματος επισημαίνεται ότι η σύνδεση του βαπτίσματος με την Θεία Λειτουργία θα συντελέση στην αναγέννηση της Λειτουργικής ζωής. “Το Αγιον Πνεύμα το οποίο δρα και ενεργεί με το ύδωρ της Κολυμβήθρας αναγεννά ολόκληρο τον άνθρωπο”. Με το Αγιο Βαπτισμα, που θεωρείται εισαγωγικό μυστήριο, λαμβάνουμε το φως της θείας Χαριτος και εισερχόμαστε στο Σώμα του Χριστού, την ᾽Εκκλησία.
Υπογραμμίζονται στο τέλος του βιβλίου βασικά σημεία καθοδηγήσεως μετά το βάπτισμα και τονίζεται ότι η κατήχηση των βαπτισθέντων είναι δυσκολώτερη από την κατήχηση των κατηχουμένων πριν το βάπτισμα. Με τον προσωπικό του αγώνα ο πιστός και με την Χαρη του Θεού, αφού αποκτήσει προσωπική γνώση του Θεού, γίνεται πραγματικό μέλος της ᾽Εκκλησίας. Σκοπός του Βαπτίσματος είναι να οδηγήση τον άνθρωπο στην κοινωνία του Σωματος και του Αίματος του Χριστού, που είναι το κέντρο όλων των Μυστηρίων και της εκκλησιαστικής και πνευματικής ζωής του ανθρώπου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου